woensdag 14 mei 2014

Zomer is comming!!!

Voetbalkennis is een mooi woord. Heb ik het? Heb ik het niet? Pap ik maar wat aan op een blog, die zeldzaam gelezen is, of wil ik juist mezelf duidelijk maken dat ik wel kan wat mensen zeggen. Ik hoor namelijk nogal vaak dat ik wat moet doen met alle kennis die ik vergaar. Logisch ook. Ik zit de gehele dag te speuren naar nieuwtjes. Transfers, statistieken en video’s van tactieken. Het is dagelijkse kost voor mij. Waarom kom ik hier dan eigenlijk zo weinig? Ik heb namelijk altijd wel wat te melden. Toch blijft mij altijd iets achtervolgen. Heb ik het wel bij het rechte eind? Ga ik niet onwijs af in mijn voorspellingen? Heb ik wel genoeg gogme om mijn mening te kunnen geven? Je mening mag je natuurlijk altijd geven. Ik bedoel het is een vrij land en internet is nog vrijer, als je de overheid moet geloven. Daarom geef ik ook mijn mening over het o zo mooie spelletje. Het is namelijk zo ontzettend leuk en interessant om te volgen. Heb ik het dus wel eens bij het rechte eind? Vraag ik me af terwijl ik mijn laatste blog lees. Verrek! Ajax Kampioen en PSV net aan geplaatst voor de EL na een lastig seizoen.  De zon komt mijn kamer binnen en ik geef mezelf een welverdiend schouderklopje. Tijd om daar wat over te bloggen!

Heerlijk! Die zon volop in me kamer. Ik moet eigenlijk naar buiten, maar zit vast achter mijn toetsenbord. Wat een heerlijk seizoen was het ook. Een seizoen van diepe dalen, maar ook van grootte hoogtes. Als supporter van de mooiste club van het land kan ik tevreden zijn over het afgelopen voetbaljaar. Natuurlijk, er kan altijd wel iets beter. De 4de schaal op rij is binnen, maar Europees kwamen we nog net iets tekort. Een `clubje` uit Salszburg overdonderde ons volledig. Zowel uit als thuis kwamen we veels te kort. Een incident volgens Frank, maar wij weten wel beter. Dit Ajax is nog niet op het niveau om ook Europees te schitteren.  Gelukkig zitten er een paar hele bekwame mensen in de directie en zit het in de technische staf ook wel goed. Daar hoef ik dan ook niks over te zeggen. Ik kan wel gaan roepen dat ze spelers moeten halen die iets toevoegen en het team beter maken, maar dat weten ze zelf ook wel in Amsterdam. Zo dacht ik er vorig jaar over, zo denk ik er nu over. Laat ik dus mijn focus verder leggen dan Ajax. Hoe ging het eigenlijk met PSV? Waar ik zo negatief over schreef in mijn laatste blog? Ik heb eigenlijk weinig zin om daar worden aan vuil te maken. Maja hé, ik heb toch niks te doen. Vooruit dan maar!

Het seizoen begon prima voor PSV. Ac Milan werd bijna verslagen voor plaatsing CL en Zulte Waregem was geen partij. Hierdoor kwam PSV weer uit in de EL. Vorig seizoen namen ze het niet heel erg serieus. Gelukkig waren de plannen van de directie realistisch. Het opbouwen van een jonge ploeg over een langere periode met een icoon als trainer. Dat klinkt alleen al als een succes! Helaas gaf ik in mijn vorige blog al aan dat Cocu weinig te vertellen had. Waar inspraak van een trainer centraal staat in de technische staf, staat succes centraal bij de technisch directeur. Brands stond menigmaal recht tegenover het beloofde beleid, dat hij zelf introduceerde. Een type Rikkie, verwijzend naar Rik van der Boog. Jeugd is de toekomst! Dat weten ze bij Ajax, dat weten ze bij Feijenoord en ik dacht dat het ook de nieuwe werkwijze van PSV was. Een paar slechte resultaten verder en het beleid kon in de prullenbak. Succes gaat het om. Prijzen! Titels! Geen ruimte voor falen! Geen ruimte voor ontwikkeling. Geld moest verspild worden aan Bryan Ruiz, weg kansen voor Narsingh. Nu kwam Narsingh net terug van een blessure en had Bakkali een terugval, dat is geen reden om dan maar het beleid overboord te gooien. Maher had moeite met het systeem. Kon niet brengen wat hij bij AZ bracht. Dat zag de Boer heel goed!  Was  het niet beter om het spel om Maher en Depay te bouwen? Iedereen in dienst van deze 2 supertalenten? Cocu wou wel, was mijn gevoel. Marcel Brands dacht daar anders over. Gevolg? Een 4de positie en geen rol van betekenis in de EL. Uitgeschakeld in de poulefase met 7 punten, 4 gescoord en 5 tegen. Terecht? Denk ik niet. Titel was de doelstelling,Europa niet. Dit doet mij denken aan vorig seizoen. Wanbeleid verdwijnt alleen als je de rotte appel verwijderd. We weten allemaal wie die rotte appel is. Nu nog de juiste plukker vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten